mandag den 22. februar 2016

Brygning færdig - og "Humlen drikker mit øl"

Brygning er færdig - uha det var hårdt arbejde.
Doughin 13:48
Kogning af urt færdig 19:15
Køling- rengøring mm -- slut ca 21.00

Væsketab:
Under brygning anvender jeg bomulds poser til min humle - i en pose ligger der så mellem 50 og 100 gram humle... Når jeg så trækker humle op af gryden så vejer de 1/2 tons (ca) - konklusion-- humlen drikker min øl....................! Æv -- kan ikke gøre noget ved det..eller kan jeg ?

Nå men ved dagens brygning forsvandt der ca 9 liter væske ud i det blå -- efter sparge havde jeg 27 liter - jeg spæder 2 liter i slutning af brygning - og alligevel har jeg kun 20 liter som slutprodukt.
Værd at huske til næste brygning....
Så idag at der er tydelige spor af hvor kogning starter på grydens kanter -- hot break - denne linie indikerer på tydeligvis hvor væskestand var ved start af kogning, og vil hermed også vise hvortil væske skal kspædes for at bibeholde samme volumen væske/øl

Bryggeren tabte også 2 liter væske under brygning - kompensering er igang, heldigvis er der stadig rester af tidligere bryg.


Volumen slut 20 liter
OG  1060



Obs : Det er sidste gang jeg anvender rist efter kogning af sød urt, protein er så finmasket at rist ikke fanger noget som helst.

1 kommentar:

  1. Ja, når man humler i pose er der er par minusser. Hvis du ikke drypper posen ordentligt af, så suger humlen meeeeget vand. Og desuden er udvindingsgraden i pose vist heller ikke lige så høj som hvis du bare kogte urten med løs humle i. /Anders

    SvarSlet