torsdag den 13. august 2015

Beergun in aktion - 10beers

Hård presset af min junior brygmester Matti og min kollega Mesterbrygger, satte jeg min beergun i stævne. Det var en hård kamp - men fik da fyldt 10 flasker med øl inden fadet var tomt.
Nu kunne man tænke at 10 øl på et 18 liters fad ikke er meget - men det meste havde jeg jo i god orden allerede drukket.

                           

Rensning af flasker
10 øl 
De 2 første øl


Co2 og Cornelius fad


Fyldning med tryk i fadet gik overhovedet ikke - så trykket tog jeg helt af inden fyldning.
Det eneste tryk var det som drev øllet ud af fadet. Det kunne mistænkes at det bliver noget fladt øl på denne facon. Det som måske reder det lidt er at øllet var meget koldt ved tapning.

I tappessystem som jeg normalt bruger til fadøl, er slangen inden taphanen en meget tynd slange på ca 1 meter - jeg tænker at det er der jeg skal hen for at fylde flasker på fornuftig vis. Den slange som sidder på nu har nok en lysning på 10 mm hele vejen igennem - hermed kommer hele trykfald ved fyldning til at ligge over fyldeventilen, hermed bare en masse skum når system er under tryk.










3 kommentarer:

  1. Det må jeg sige Hans-Henrik, det var sgu øl der kan leve op til de flestes forventning om en rigtig god Brown Ale. Jeg åbnede den ene flaske i går aftes og nød den til godt mad. Mange tak for smagsprøven. Kæmpe THUMBS UP herfra MesterBryggeren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker Mesterbryggeren for den fine kritik - Påtænker fremtidige øvelser med min beergun vil påvirke flowet af øl gennem dit køleskab.

      Slet
  2. Den var iøvrigt super fin i kulsyre-niveauet, selvom den var lidt underfyldt i flasken. Men prøv eventuelt at dyrke det lidt som vi talte om i går. Køling af dit udstyr er vejen til succes ved tapning af opgasset øl. Tjek også efter lækager, det kan eventuelt gøre vrøvl, hvis der slipper bare en smule luft med ned ved en samling i din beergun!

    SvarSlet