tirsdag den 27. januar 2015

Opfølgning på brygning

Ting ved brygning som gav stof til eftertanke.

Jeg brugte 16 kg malt -- Ved 40 liter skulle det i beregning af beer calc give en urt densitet på 1086 kg/l  ( beregnet effektivitet på 72 %) ---
Jeg opnåede på den rene urt 1.072 (18 brix) på skyllet 1.036 ( 9 brix ) samlet blev OG kogning 1.057 (14 brix).
Dette er en meget ringe effektivitet af min malt  -- ca 50 %
Årsag ligge måske i formaling af malt eller manglen på omrøring - evt har jeg ikke ramt de rigtige temperaturer.

Jeg målte ph da min mæskning startede - den var 5,4 . Dette er ganske tæt på de magiske 5,2 ..
Jeg valgte ikke at korrigere denne. Til min næste bryg bruger jeg en smule ekstra sort malt

Det næste er sammenhængen mellem densitet og bitterhed - for da densitet pludselig ikke passede mere passede den forventede mængde humle pludselig ikke mere BU/GU forholdet blev større en 1 - altså en meget bitter øl i forhold til det som angives som korrekt 0,6 til 0,8 for en IP Stout
Derfor regnede jeg om med mængden af humle - det burde ved 40 liter komme til at ligge omkring forholdet BU/BG på 0,7  .  For så at det ikke skal passe helt fik jeg ikke 40 liter med 36 liter -- gad nok vide hvad det så medfører.

Da brygning er slut måler jeg både brix og densitet på urten -- de passer ikke overens - det viser sig at temperaturen på urten har spillet densitet måling et pus -- den stiger fra 1,060 til 1,072 da temperaturen i den målte urt er faldet. Jeg viste det betød noget -- men så meget !!!

Udstyr har stadig mangler -- mit temperatur måle apparat var helt i skoven. Jeg mangler flere gærspande for at kunne brygge store batches. Min styring på gryden skal kunne styres i 3 trin ikke 2 som nu ( det lave trin yder for lidt). Jeg er løbet tør for humlesokker. Sidst og ikke mindst løber jeg snart tør for penge :-))))

Skål:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar