fredag den 15. november 2013

Gæring startet

Her til morgen så jeg de første spæde tegn på gæring, et forsigtig blop..blop - herefter ingenting ..!
Nå men her klokken 14 var jeg forbi igen --- utroligt om den ikke gjorde det igen..blop..blop..
Det tog hermed ca 2 døgn for gæring at starte.
Besluttede at gæring absolut var startet, derfor satte jeg temperatur styring til 10 grader.

Var forbi nu her kl. 16 - gæring er aktiv.. mon ikke jeg skal forbi klokken 18-20-22 osv.?

Hov mangler at fortælle at det er en pilsner/lager og at gæring startes på 20-24 grader, herefter fortsættes gæring på 10 til 12 grader.

Jeg har bygget et varmeskab i stalden - tanken er at det nu er vinter og at temperaturen således er nem at holde nede, et varmeskab til at holde de ca 10 grader burde være ideelt - til sommer vil jeg anskaffe et køleskab da forholdende så er lige modsat.

Nu begynder tanker om at anskaffe passende lager enheder - fustager - plastic beholdere til tryk - Cornelius keggs osv.

Mon ikke også jeg burde brygge en øl mere ?

1 kommentar:

  1. Man skal altid brygge en øl mere. Så længe du har gæringspande, så har du en super god undskyldning for at brygge mere godt øl. Spændende med varmeskabet. /Mesterbryggeren

    SvarSlet