onsdag den 7. juni 2017

Gæring startet - Tanker om IPA - Humle

Igen en stor glæde at gæring er påbegyndt..

Var i tvivl om der var noget aktivitet i den gær, Normal skummer det en del når gæren har været under omrøring i 12 timer  - det var ikke meget der var at se. Gærstarter var som vanlig 1,5 liter og 200 g fin malt - hertil lidt gærnæring - omrøring vha min "magnetic stirrer".!!

 Min IPA kalder jeg "new stile IPA" - jeg ændrer min opskrift mod mindre christal malt og anvender denne gang også pilsner malt. Dette skulle i min teori ændre sødmen et tak nedad. Anvender jeg herefter samme mænge humle - således at bitterhed er inden for rammen af min egen smag, så burde resultat være at øl har et mere afbalanceret udtryk sødme kontra bitterhed.
 Såfremt det ikke virker - så må jeg anvende mindre malt, og hermed ændre styrke i øllen for at opnå balancen. Jeg har brygget denne øl til ca. 7 % alkohol - måske er 5 til 6 også ganske rimeligt??

Jeg har en svaghed for Citran humle hvilken er fantastisk til at tørhumle med, I denne brygning brugte jeg den som kombi bitterhumle/aromahumle, den har høj alpha værdi hermed kan den tilsættes sent og hermed både give bitterhed og smag. Som ren aroma anvendte jeg Cascade.
Beregnet IBU er 54 i denne brygning


4 store amerikanske C humler
Citran må være den 5 !!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar