mandag den 7. september 2015

EZ skema - Rekonstruktion af min IPA

Her fundet et skema der hedder EZ -  Har lavet en rekonstruktion af den sidste IPA mht. valget af vand og malt. Jeg har stadig ingen måling på Sulfat, det betyder dog ikke noget i forhold til pH beregning.  Jeg har gættet værdi til 50...Således kan man ikke bruge beregning Cl/Sulfat forholdet til noget, havde sulfat indhold været reel kunne dette indikere at øllen var mere humle bitter og tør i smagen (obs brøk er byttet i forhold til Palmer video men udsagn passer)

Det ses af beregning at pH har været for høj - 5,83
Det ses at Na og Cl begge er meget lave


Jeg har visse usikkerheds faktorer i beregning. Som det ses er alt malt registreret som 2 row malt. Det passer i princip også, men da jeg ved at Carahell malten er ristet mere og har en højere Lovibond/EBC kunne det tænkes at den faktisk går under en  anden type malt og således påvirker pH mere ned en der beregnes i skema.




Af skema ses at Cara navnet ses på flere punkter under Crystal malt - og at de som er vist har en meget høj malt color (skala i EBC) -- Således må jeg konkludere at Carahell er en Crystal malt, jeg kan se i data skema fra mit tidligere indlæg at EBC på 25. Hvad så det giver i malt acid det er vel ikke sådan lige at gætte... eller er det ? Det ses at Ez skema giver mulighed for indtastning af en farve i Lovibond. Data for Carahell lovibond veksler en del, jeg sætter værdi til 10. Ved indtastning i EZ skema gav det en pH på 5,75 -- det var ikke meget det flyttede men dog et skridt i den rigtige retning.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar