lørdag den 4. april 2015

Brygning virknings grader -- æv

Besluttede at gå lidt ind i beregning af virknings grader ved brygning - det ser jo helt skævt ud hver gang jeg brygger. Virknings graden ved brygning er diffferens ud fra hvad beregning viser at OG skulle blive og hvad den så faktisk bliver. Jeg har brugt beercalc til at beregne OG på de givne øl inden brygning, når mæskning er tilendebragt kan jeg praktisk måle hvad OG så blev.
(Jeg holder forudsætning at OG - original gravity- og BG - brew gravity -- er ens )

Det viser sig dog at de beregninger jeg har lavet i beercalc ikke holder, de angivne værdier for gravity som beregning forudsætter er ikke korrekte -- eller nærmere forklaret så kender jeg rent faktisk slet ikke hvad gravity der forventes af de brúgte malt typer. Så faktisk så famler jeg i tågen ved de beregninger som jeg laver.
De malt typer jeg har brugt er fra Weyermann - her angives kun EBC på de enkelte typer, så i det mindste kan jeg beregne farven. Resten er rent gæt.!! Har søgt som en vild og ser at andre søger uden at få nogen svar.
Der forefindes også beregninger af virkningsgrad, der baserer sig på et point system - "PPG" - men beregninger her kræver at der for de givne malte er en forventet PPG

Konklusion må være at man brygger sig frem til en OG - har man ved en brygning fået en specifik OG, så vil det være den der er referancen til de kommende brygninger. Vil man op eller ned i forholdet så bruger man mere eller mindre malt.
Alternativt skal jeg skifte til andre malt typer hvor der forelægger en "gravity" værdi




Ingen kommentarer:

Send en kommentar