lørdag den 14. marts 2015

Øl på fad --igen! -- og et nyt fad

Modtog idag mit tredie Cornelius fad. Dette blev fejret ved at jeg fik omstilket min øl fra gærings beholder til fad. De godt 30 liter blev fordelt i to fade.
Øllen havde ligge i denne gærings beholder siden lørdag hvor jeg sidste gang flyttede øl fra primærgæring¨s beholdere over i dette. Ved denne lejlighed slukkede jeg for varmen, den præcise temperatur herefter er usikker på, jeg gætter på ca 4 grader.

Målte Brix til 10,5 ved lejligheden - synes godt den kunne være udgæret noget mere, nu tænker jeg at den sikkert er ret sød. Smagte dog på øllen - denne smager ikke sødt men har en god bitterhed.
Tænkte at jeg skal finde ud af en metode til at få øl med meget sukker til at udgære, tydeligvis gav gæren op ret tidligt i forløbet.... troede jeg... Heldigvis gik jeg ind på nettet hvor jeg kunne beregne alkohol ud fra OG_Brix til FG_Brix. Det snyder helt vildt med brix målingen. Det viser sig i beregning at øllen er fint udgæret og at den skulle holde en alkoholprocent på ca 8,5 % .....!!
FG skulle således ligge i området omkring 1.020.. Jeg må studere for at forstå sammenhængen mellem densitet og brix måling.!!!!
Påtrykte co2 på øllen så denne burde være drikkeklar snart.

Var forøvrigt ude og købe lidt fittings mm for at bygge videre på bryganlæg...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar